Vissza     Kezdő                      GS Racing Storm CL-1

 

                                1/8-as Nitrós BUGGY átalakítás elektromosra

                                                              Harmadik rész

Az átalakítás következőszakasza is kissé szerencsétlenül alakul, kívülálló még akár viccesnek is tarthatja, később lehet én is!

 

 Az átalakítás folytatása és eme leírás folytatása igen sokat váratott magára!

Hiába érkeztek meg időközben a tuti-frankó fogaskerekek, hiába találtam ki és rajzoltam le a motor  hűtőt, és  próbáltam  legyártatni.

A hűtő csak nem akart elkészülni!

 Még nem egyik álmatlan estén, addig  keresgéltem otthon, még rá nem találtam egy alutömbre.

Mely méretre megfelelt az elképzeléseimnek. Majd kitaláltam hogyan tudom elkészíteni rajta lévő 36mm-es lyukat.

 Hajnalban álltam neki egy 35mm fára való fenékfúróval, egy olcsófajta állványos fúróba fogatva.

Iszonyat, 5-6 órán keresztül tartott a 44mm átfúrása- marása, vagy "fél köbméter" forgács keletkezett egy doboz fúró-vágó spré elfogyott.

Kegyetlen, monoton szenvedés, de meg lett! Persze a két oldalról indított furat középen 1mm-es eltéréssel találkozott és a 35mm-es

furatba még mindig nem tudom belerakni a 36mm-es motort! Reszelés, köszörülés, marás (kis dörzsárral), vagy 2-3 órán keresztül.

Majd a bevágás és felfogatás elkészítése még vagy 3-4 óra meló és estére kész is:

  

 

 Közben azért amint a képeken is látszik történt más is:

- Motorvezérlő új helyre költözött

- Motorvezérlő kapott egy nagyobb hűtőt

- Kapott az autó egy Castle Creations külső BEC-et.

- Az akku felfogatás meg lett támogatva alulemezzel.

 

 16-os fogaskereket szereltem az Electrifly 1800Kw-s motorra, egész jól szedegette a "lábát"!

Olyannyira hogy egyszer sikerült komolyan összetörnöm a gépet!

Én úgy emlékszem egy pillanatra nem tudtam irányítani és fékezni, 2,4GHz-es rendszert használok.

A lényeg padló gázon nekirongyoltam a kerítésnek!:

- Jobb első alsó lengőkar törés

- első difiház mindkét része eltörött

- az első difiház felfogatás csavarjai elgörbültek

- első lengőkarok felfogatására hátsó alurögzítőelem pozicionáló tüskéi letörtek

- az első torony merevítő karbon cucc eltört

- Az akku elszabadult, elsodorta és össze törte a kormányszervót, majd magával rántotta a motorvezérlőt!

 

Már bánon hogy képet nem készítettem erről, de akkor két hétig rá sem tudtam nézni!

(A fiam azt mondta nekem is gyerekprogram kell a távirányítóra!)

 

Majd összeszedtem magam és összeraktam:

 

 

Közben finomítottam a dolgokon:

- Az akkumulátort két helyen rozsdamentes acéllemezzel fogattam le.

- A motorvezérlő hűtőbordájából vágtam le, ne legyen olyan magas.

 

Aztán ez a motor is leégett!

Érdekes nem akkor mikor meg lett hajtva, hanem a gyereknek odalett adva 60%-os programmal.

 

Hát úgy döntöttem előbb-utóbb áttérek a szenzoros brushless meghajtásra!

Rendeltem is egy Tekin RX8-ast. Motor még egyenlőre nincs...

 

Addig is beszereztem a Sylkától egy olcsó motort Turnigy B36-56 1800KV:

 

 

Vissza vettem motorvezérlőn, nem ment úgy (de nem rossz) de nem is melegedett.

 

Pláne hogy végre elkészült a motorhűtő! (Köszönet a Sógornak)

 

 Na de, párnap után megszorul, kitört egy darab a mágnesből és elszakított egy szálat a tekercsen!

Rendesek a Sylkások kicserélték de nem volt már csak 1200KV-s, sebaj!

Ráadásul meg vettem a rossz motort négy rongyért! Jó lesz alkatrésznek de lehet egy darabig még bírja!

 Másnapig bírta!:

 

Szerencsémre az előzőleg leégett Electrifly motorom forgórésze megegyezik ezzel!

Össze raktam azzal, habár a Electryfly mágnese jóval gyengébbnek tűnik, mégis azóta sokkal jobban megy!

Csak sajnos azóta sokkal jobban melegszik!

 

Annyira, hogy megpróbálkoztam már itthon is kapható gyári hűtővel:

 

Most épp ezt tesztelem, de úgy érzem így is melegszik!

Lehet rárakok egy Spektrum Telemetria rendszert hogy lássam a változásokat!

 

Készítettem egy áttételezés sebesség táblázatot: Áttétel táblázat

Motor fordulat:	1800KV	   Áttétel(T13)	1/11,69	 nagyfogaskerék	: 44	Áttétel kerék/centerdifi 1/3,45
Akku fesz:	16V											
Max fordulat:	28800RPM											                                         
Áttétel 1/ KerékFordulat Onroad GS Buggy Buggy Truggy Kerék
9 16,87 1 708 32 36 37 47 Km/h
10 15,18 1 897 35 40 41 52 Km/h
11 13,80 2 087 39 44 45 57 Km/h
12 12,65 2 277 42 48 49 62 Km/h
13 11,69 2 464 46 52 53 67 Km/h
14 10,84 2 656 49 57 57 73 Km/h
15 10,12 2 846 53 61 61 78 Km/h
16 9,49 3 036 56 65 66 83 Km/h
17 8,93 3 225 60 69 70 88 Km/h
18 8,43 3 415 64 73 74 93 Km/h

 

Kerék kerületek:

onroad 31 cm
GS buggy 35,5 cm
buggy 36 cm
Truggy 45,5 cm

 

Motor fordulat:	1200KV	   Áttétel(T13)	1/11,69	 nagyfogaskerék	: 44	Áttétel kerék/centerdifi 1/3,45
Akku fesz:	16V											
Max fordulat:	19200RPM
Áttétel 1/ KerékFordulat Onroad GS Buggy Buggy Truggy Kerék
9 16,87 1 138 21 24 25 31 Km/h
10 15,18 1 265 24 27 27 35 Km/h
11 13,80 1 391 26 30 30 38 Km/h
12 12,65 1 518 28 32 33 41 Km/h
13 11,69 1 642 31 35 35 45 Km/h
14 10,84 1 771 33 38 38 48 Km/h
15 10,12 1 897 41 40 41 52 Km/h
16 9,49 2 024 38 43 44 55 Km/h
17 8,93 2 150 40 46 46 59 Km/h
18 8,43 2 277 42 48 49 62 Km/h

 

Ha minden igaz letudod innen tölteni és a géped adatait beírni: Sebesség!

 

Spektrum Telemetria:

 

Igen, beleszereltem és bejött hasznos lett, érdekes dolgokat találtam segítségével!

Két leghasznosabb információt szeretném a gépemről tudni folyamatosan:

- Motorhőmérséklet

- Autó sebessége

 

Motorhőmérséklet:

 Ezzel nem volt gond Nitrós és Elektromos csomagom is van a rendszerhez,

de lényegi különbség csak az hogy másfajta a hőmérséklet szenzor "ez egy ellenállás mely hőmérsékletre változik" .

Ehhez a hűtőbordához a Nitrós-é jobban passzolt.

 

Sebességmérő/fordulatszám mérő:

 Már problémásabb, 13-as fogaskerékhez odarakni a szenzort, szinte lehetetlen.

Így már szinte csak a sebességmérésnek van értelme, "kit érdekel mennyit forog a difi!". Mi ide érdemes

rakni a szenzort, "infra adó-vevő és egy fényvisszaverő fólia".

 Két különböző módszerrel is ki lehet számolni azt a faktort amit bekell írni a telemetria egységbe,

hogy pontosan számolja a sebességet!

Én mindkettővel kiszámoltam és 4,05 és 3,95 jött ki. Na ha ezt beírom több mint 600km/h-val is tud menni a gépem!

Valami nem jó! Vagy nem jól értettem!

 Mindenesetre kitaláltam mit tegyek:

- Kell a kerék kerület: 26cm

- 1000 RPM-mel kell forgatni a  kereket stabilan, érdemes trimerrel. Szükség van egy külső fordulatszámmérőre is sajnos.

Ha 1000-rel forog a 26cm-es kerék, percenként 36000 cm-t  teszünk meg vele, az egyenlő 360m/min vagy 0.36km/min

és az 21.6km/h.

- Tehát addig kell állítani a km faktort még 21.6km/h-t nem mutat a műszer!

 

 Érdekesség képen még rámértünk a center difire is kb. 3500-at fordul míg a kerék 1000-et ez 1/3,5

kb. mint a korábban számolt 1/3,35

 

 Na lássuk mennyit megy " felemelt kerekekkel"!

81,42 mértünk! Ami nem lehet! Akku kb.: 16V!

 

Kis számolgatás:

81,42 / 21,6  = 3,77    Tehát 3770 forog a kerék * 3,45 ez kb. 13 000 * 44 /13  = 44 000 Ez a motor fordulatszáma!

Osztom még 16-al "kb. ennyi volt"

Hoppá van miért melegedni!

 2750KV-s a motorom!

 

Később sikerült megmérnem aszfalton a sebességet: 73km/h

 

Majd átszereltem a meghajtó fogaskereket  T12-re!

 

Lássuk hogy alakul a sebesség ezzel a motorral:

 

Motor fordulat: 2750KV    Áttétel(T13) 1/11,69  nagyfogaskerék : 44 Áttétel kerék/centerdifi 1/3,45
Akku fesz: 16V
Max fordulat: 44000RPM

 

Áttétel 1/ KerékFordulat Onroad GS Buggy Buggy Truggy Kerék
9 16,87 2 609 49 56 56 71 Km/h
10 15,18 2 899 54 62 63 79 Km/h
11 13,80 3 188 59 68 69 87 Km/h
12 12,65 3 478 65 74 75 95 Km/h
13 11,69 3 764 70 80 81 103 Km/h
14 10,84 4 058 75 86 88 111 Km/h
15 10,12 4 348 81 93 94 119 Km/h
16 9,49 4 638 86 99 100 127 Km/h
17 8,93 4 928 92 105 106 135 Km/h
18 8,43 5 217 97 111 113 142 Km/h